حقوق بین‌الملل در خطبه‌های امروز رهبری

یک مسلمان شنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۰۱:۵۶ ق.ظ، شنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۰۱:۵۶ ق.ظ

صحبت‌های امروز رهبری (حفظه‌الله) در ذهنم مصداق بارز «وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» آمد. از احکام اسلام تا قانون اساسی و قوانین بین‌المللی، همه را به میدانگاه سخن آورد و گفت، تا حجت را تمام کرده باشد...«لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ».

توضیح رهبری درباره «تصریح حق بر دفاع ملت فلسطین در قوانین بین‌المللی»* به اصل «دفاع مشروع» در حقوق بین‌الملل اشاره دارد که در ماده 51 منشور ملل متحد به شرح زیر گنجانده شده است:
«در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا ‌اجتماعی، تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد، لطمه‌ای وارد نخواهد آورد».

اگرچه کشورها، به حق یا به ناحق، برای توجیه بسیاری از اعمال با یا بی‌ربط خود از این اصل استفاده می‌کنند (تا جایی که رژیم صهیونیستی هم گاه در توجیه حملات خود به این اصل اشاره می‌کند!) و باز، اگر چه دامنه اقدام در قالب دفاع مشروع مشخص نیست، اما قدر متیقن می‌توان گفت که در خصوص مسئله فلسطین و عملکرد مردم سرزمین‌های اشغالی در مقابله با رژیم صهیونیستی، درست و به‌جا از این اصل یاد می‌شود.  

 

 

* «هم احکام دفاعی اسلام، هم قانون اساسی خودمان، هم قوانین بین‌المللی؛ همین قوانینی که ما در نگاشتن آن قوانین تأثیری نداشتیم، امّا حتّی در همان قوانین هم این مطلبی که عرض میکنم جزو مسلّمات است و آن، این است که هر ملّتی حق دارد از خاک خود، از خانه‌ی خود، از کشور خود، از منافع خود در مقابل متجاوز دفاع کند. معنای این حرف این است که ملّت فلسطین حق دارد در مقابل دشمنی که خاک او را تصرّف کرده، خانه‌ی او را اشغال کرده، مزرعه‌ی او را ویران کرده، زندگی او را تباه کرده بِایستد؛ ملّت فلسطین حق دارد. این یک منطق مستحکمی است که امروز قوانین جهانی هم آن را تأیید میکند».

- خطبه‌های نماز جمعه تهران -

13 مهر 1403

نظرات (۰) بستن
شرح حال
به تماشاگه زلفش دل حافظ روزی
شد که بازآید و جاوید گرفتار بماند
نوشته‌های پیشین